ORIENT EXPRESSIN KISKOILLA

Lentokone vie suomalaisen matkailijan parissa tunnissa koko Euroopan halki, kunhan on ensin jaksanut jonottaa lähtöselvitysten ja turvatarkastusten läpi, sekä saada matkatavaransa hihnalta ja jonottaa mahdollisessa passintarkastuksessa määränpäässä. Lentokoneesta voi ihailla maisemia 10,000 metrin korkeudesta mikäli pilvet eivät peitä maata.

Niille joille matkan teko itsessään on nautinto, ja jotka haluavat kokea kunnolla maisemien, kulttuurien ja kansojen vaihtelun matkan varrella, voi edelleenkin suositella junalla matkustamista. Euroopan legendaarisin junamatka on tietenkin Orient Express Istanbuliin, mutta tämän loistojunan säännöllinen liikennöinti lakkasi jo vuosikymmeniä sitten. (Nykyinen Venice-Simplon Orient Express kulkee vain kerran vuodessa Istanbuliin ja sellaisella hinnalla jonka haluavat maksaa vain todelliset junafanaatikot sekä isorikkaat.)

Istanbuliin on kuitenkin yhä mahdollista matkustaa kaikkialta Euroopasta tavallisia junayhteyksiä käyttäen. Myös Suomesta tämä onnistuu, ja matkan varrella kohtuullisesti pysähdellenkin aikaa kuluu alle viikko.

REITTIVAIHTOEHDOT SUOMESTA

Suomesta on matka aloitettava laivalla, ellei sitten mene bussilla Kemistä Bodeniin Ruotsiin tai junalla Moskovaan. Maantieteellisesti suorin reitti, jota varten suomalaiset eivät tarvitse minkään maan viisumeja, on laivamatka Helsingistä Gdyniaan, ja naapurikaupunki Gdanskista eteenpäin junalla Puolan, Tshekin, Slovakian, Unkarin, Serbian ja Bulgarian läpi, johon tässä keskitytään.

Finnlinesin aluksen kyydissä tyynellä Itämerellä

Jos Helsingin Vuosaaresta nousee Finnlinesin tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin lähtevään laivaan, niin matkaa pääsee jatkamaan eteenpäin jo Puolaan saapumispäivän iltana. Laiva saapuu Gdynian satamaan klo 15.00 lähtöä seuraavana päivänä. Gdynian satamasta voi joko kävellä lähimälle paikallisjuna-asemalle tai sitten ottaa taksin suoraan Gdanskin päärautatieasemalle (20 euroa huhtikuussa 2011). Tavaransa voi jättää aseman lokeroihin säilytykseen, ja sitten onkin monta tuntia aikaa kierrellä Gdanskin viehättävää vanhaakaupunkia.

Gdanskin merellistä vanhaa kaupunkia

Paras jatkoyhteys Gdanskista on tätä kirjoittaessa puolenyön aikoihin Katowiceen kulkeva yöjuna, johon voi varata sekä makuu- että lepovaunupaikkoja (kts. Liput, varaukset ja aikataulut alempana).

Katowicesta on seuraavan päivän aamuna jatkoyhteys EuroCity Polonia –pikajunalla aina Itävallan Villachiin, joka sijaitsee Italian ja Slovenian rajojen tuntumassa. Istanbuliin matkaava jää tästä junasta Breclavin risteysasemalla Tshekissä. Breclavista voi jatkaa matkaansa saman tien vaikka Budapestiin asti, mutta useimmat halunnevat tässä vaiheessa pysähtyä ainakin yhdeksi yöksi ja nukkua hotellissa. Tähän sopii parhaiten Tshekin toiseksi suurin kaupunki Brno, joka sijaitsee Breclavista vain noin puolen tunnin junamatkan päässä. (Myös voi jatkaa samalla Polonia –junalla Wieniin, joka ei ole Breclavista kaukana.)

Joka on nähnyt Prahan tuskin kokee Brnota enää kovin ihmeelliseksi paikaksi. Mutta suurten matkailijajoukkojen puute antaa kaupungille aidomman tshekkiläisen tunnelman.

Tsekkiläistä laatuolutta

Brnosta menee monta junaa päivässä mm. Bratislavaan ja Budapestiin, joista varsinkin jälkimmäinen on ensikertalaiselle useammankin päivän pysähdyksen arvoinen. Seuraava mahdollinen yöpymispaikka tällä reitillä on Belgrad, jossa käy edelleen hyvin vähän matkailijoita. Edes Jugoslavian matkailun kukoistusvuosina ei monikaan turisti Belgradissa aikaa viettänyt, vaikka kaupungin sijainti on hyvin viehättävä Sava- ja Tonava-jokien yhtymäkohdassa. Nykypäivän Serbiassa on ainakin nuoriso saanut melko lailla tarpeekseen 1990-luvun kansalliskiihkoilusta ja siitä seuranneista sodista, talouden romahtamisesta ja kansainvälisestä eristyksestä, ja on hyvin ystävällistä ulkomaisia matkailijoita kohtaan. Tosin Kosovon kysymys on edelleen serbien silmissä ratkaisematon, joten Martti Ahtisaaren nimeä ei kannata lausua…

Belgradissa Tonavan ja Sava-jokien risteys

Kesällä Belgradissa kelpaa nauttia jokinäkymistä ja viehättävistä puistoista, sekä pitkistä illallisista ulkosalla edullisissa ravintoloissa. Ainakin yksi kokonainen päivä kannattaa Belgradissa tällöin viettää. Ainakin kesäisin Belgradista kulkee suoria makuuvaunuja aina Istanbuliin asti, mikäli ei halua pysähtyä Bulgariassa.

Mikäli taas pysähdys Serbiassa ei kiinnosta, on mahdollista matkustaa koko maan läpi Wienistä Budapestin kautta Sofiaan. Matka kulkee joka tapauksessa Serbian halki, joten junan ikkunasta näkee maaseutua sekä komean Nisava-joen kanjonilaakson Bulgarian rajaa lähestyttäessä. Budapestista juna lähtee puolenyön maissa, ja ohittaa Belgradin aamulla. Aikataulun mukaan juna saapuu Sofiaan lähtöä seuraavan päivän iltana, mutta on usein tunnin-pari myöhässä. Ravintolavaunua ei tässä eikä edellämainitussa Belgradin-Istanbulin junassa ole, joten on syytä hankkia ennen lähtöä matkaevästä ja juotavaa. (Itseasiassa kyseessä on osan matkasta sama juna johon eri makuuvaunut on kytketty.)

Bulgarialaisia herkkuja

Bulgarian pääkaupunki Sofia ei ole myöskään matkailijoiden parissa tunnettu. Kuitenkin siellä kannattaa matka keskeyttää ainakin yhdeksi yöksi. Kaupungin yleisilme on hieman pikkukaupunkimainen kantakaupungin matalahkojen talojen ansiosta (vaikka siellä asuukin yli miljoona ihmistä), mutta tunnelma on ehdottoman aito bulgarialainen, toisin kuin rannikon tutuissa lomakohteissa.

Bulgarian kakkoskaupunki Plovdiv on myös sopivasti Istanbulin radan varrella, ja tarjoaa Sofiaa enemmän nähtävää. Toisin kuin Sofiassa, on Plovdivissa hyvin viehättävä turkkilaisittain nimetyn Rahat Tepe –kukkulan päällä sijaitseva vanha kaupunki. Plovdivin vanhassa kaupungissa on paljon turkkilaisvaikutteisia puu- ja kivitaloja, jotka poikkeavat huomattavasti siitä mitä muualla Euroopassa voi nähdä. Näistä useimmat ovat nykyään museoina, ravintoloina ym.

Plovdivin arkkitehtuuria

Erityisesti kannattaa vierailla Hindliyan-talossa, jossa sijaitsee enoteekki eli viininmaistelubaari. Bulgariassa valmistetaan paljon laatuviinejä (jotka ikävä kyllä eivät ole päässeet Alkon hyllyille), ja Hindliyan on paras paikka niitä edullisesti maistella. Bulgarian keittiö kuuluu myös Euroopan maukkaimpiin erityisesti liharuokien osalta, ja Plovdivissa ravintolavalikoima on kenties Sofiaakin parempi, edelleen edullisin hinnoin.

Plovdivista lähtee yöjuna Istanbuliin kello 21 illalla, ja seuraavana aamuna ollaankin sitten perillä jo kahdeksan aikoihin (tosin muutaman tunnin myöhästymiset ovat tälläkin matkaosuudella mahdollisia).

 

Pääteasemalla Istanbulissa

SIVURAITEILLA

Budapestista voi myös matkustaa kätevästi junalla Romaniaan. Siellä kannattaa pysähtyä vaikkapa Brasovissa, joka tunnetaan paitsi Dracula-muistoistaan niin myös viehättävästä vanhasta kaupungistaan joka on Tallinnaa lämpimämpi ja halvempi. Pääkaupunki Bukarestissa voi viettää päivän-pari mm. edesmenneen diktaattori Ceausescun suuruudenhulluja päähänpistoja ihmetellen. Bukarestista on suora junayhteys Istanbuliin Bulgarian kautta. Tällekin matkalle pitää ottaa omat eväät mukana. Bulgariassa tämä juna kulkee maan vanhan pääkaupungin Veliko Tarnovon ohi, joka on myös suositeltava pysähdyspaikka.

Brasovin idyllistä keskustaa

Belgradista vaihtoehtoinen reitti Istanbuliin kulkee Kreikan Thessalonikin kautta, jonka lähellä sijaitsee mm. kuuluisa munkkitasavalta Athos (erikoislupa vierailuun tarvitaan ja naisilta on pääsy kielletty). Thessalonikista on sitten päivittäinen yöjunayhteys Istanbuliin.

 

LIPUT, VARAUKSET JA AIKATAULUT

Halvin tapa matkustaa junalla Euroopassa on edelleen InterRail-kortti, joita myydään nykyään myös aikuisille. Esim. yllämainitun reitin toteuttamiseen riittää hyvin Flexi-Pass, jolla saa matkustaa vapaasti viisi päivää kymmenen päivän aikana. Tänä vuonna se maksaa aikuisille 259 euroa toisessa luokassa. Myös pitempiaikaisia kortteja on saatavilla; lisätiedot http://www.vr.fi/fi/index/ulkomaat/interrail/interrail_kortit_ja_hinnat.html.

Niinikään VR:n nettisivujen kautta voi varata paikkoja lähes kaikkiin Euroopan juniin. Yöjuniin on suositeltavaa varata makuupaikat, jotka yllämainituilla reiteillä maksavat InterRail-kortin haltijoille vain 20 euroa lisää per juna. Bulgariasta eteenpäin tuottaa paikkojen varaaminen VR:lle ongelmia, mutta kansainväliset junat ovat siellä harvoin täynnä, ja makuupaikat saa täten helposti ostettua paikan päältä.

Tässä annetut aikataulut ovat viitteellisiä, joten matkasuunnitelmaa tehdessä on syytä tarkistaa viimeisimmät tiedot esim. Saksan rautateiden http://www.bahn.de/i/view/overseas/en/index.shtml -sivuilta. Matkalle on kätevintä ottaa mukaan Thomas Cookin European Rail Timetable, joka päivitetään kuukausittain. Sen voi tilata Suomeenkin http://www.thomascookpublishing.com/ -sivujen kautta.

 

KENELLE JUNAMATKAT EUROOPAN HALKI SOPIVAT?

Kaikki nuoret, aikuiset ja eläkeläiset joilla ei ole liikuntaongelmia pystyvät matkustamaan myös Itä-Euroopan junissa mukavasti. Monissa makuuvaunuissa on nykyään suihkuosastot, joten majoitus vastaa melkein halvempia hotelleja.  Hyvin pienet lapset eivät välttämättä jaksa tuntikausien päivämatkoja, eivätkä innostu pelkästä maisemien katseluista. Myöskään junien käymälät eivät ole aina kovinkaan puhtaita. Leikkivaunuja ei monessakaan Euroopan maassa tunneta (Suomi on tästä poikkeus). Parhaiten tällaista matkailua voikin suositella sinkuille ja lapsettomille pariskunnille, joilla on yhteneväiset mielipiteet siitä missä pysähtyä ja mitä nähdä.

 

KARI MÄKELÄINEN

 

This entry was posted in Ei kategoriaa. Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s