PLANESPOTTAAJAT – NUO KIITORATOJEN HARRASTAJAT

Kauemmas matkustettaessa on useimmiten matkavälineenä lentokone. Itse lentokenttäterminaaleissa, mutta etenkin kiitoratojen lähettyvillä näkee usein lentokoneista kiinnostuneita henkilöitä, spottaajia. Harrastus on enemmän miespuolisten hommaa, mutta ikähaarukka menee pikkulapsesta vaariin. Itse hurahdin lentokoneisiin lapsena, osaksi niillä matkustamisen, osaksi Helsinki-Vantaan kohtuu läheisen sijainnin vuoksi, jolloin tehtiin retkiä lentokentälle katsomaan pari-kolme kertaa vuodessa. Silloin vielä kentälläkin pääsi katsomaan kiitoradan koneita sisältä käsin hyvin ns. yleisön puolelta.

 

Valokuvaus on olennainen osa planespottingia. On hyvä kuvata talteen erilaiset konetyypit tai yhtiöt, jotka lentävät kentille. Osa haluaa kuvata erikseen jokaisen koneyksilön, osalle riittää yksi kappale kyseisen yhtiön tyypistä. Erikoismaalaukset, ns. logojetit ovat erityisen suosittuja kuvauksen kohteita. Finnairin koneiden kyljissä on vuosien aikana nähty mm. Muumi ja Joulupukki, onpa yksi Airbus A319 kone tällä hetkellä historiallisessa ns. retro-värityksessä! Näin aikuisiän saavuttaneena on itse kiva katsella kuvia 80-luvun alusta, jolloin esim. vielä DC-8 tai Fokker F27 koneet olivat vielä vakiokalustoa Finnairilla. Samalla on huomannut miten Helsinki-Vantaan terminaalikin on muuttunut ajan myötä, 30 vuotta sitten ei ollut esim. vielä putkia mistä pääsi suoraan koneeseen, puhumattakaan erillisistä koti- ja ulkomaan terminaaleista. Kiitoratojakin oli vain kaksi nykyisen kolmen sijaan. Historian havinaa oli vielä 90-luvun alkuun, jolloin ns. itäblokin maiden kalusto lenteli Helsinkiin kovaa ääntä pitävällä neuvostokalustolla. Savuttavat Tupolevit ja Ilyushinit olivat vakiokävijöitä (olipa osassa TU-134 koneita vieläpä lasinokka, kyseinen konetyyppi kun oli alun perin suunniteltu sotilaskäyttöön, lasinokassa oli tähystäjän paikka). Aikojen myötä on osa lentoyhtiöistäkin kadonnut, millä aikoinaan lenneltiin säännöllisesti esim. Helsinki-Vantaalle. Historian kuvista voi löytyä Interflugin (DDR), Pan Amin (USA) tai vaikkapa kotimaisten Finnaviationin tai Kar-Airin koneita.

Finnair retro A319

Missä siten katsella koneita ?? Helsinki-Vantaalla esim. sisällä bongaaminen on huonontunut huomattavasti kentän laajennettua, enää ei ole kunnon ikkunapaikkoja ns. yleisöpuolella. Kun on itse lähtemässä matkalle ja päässyt turvatarkastuksen toiselle puolelle, niin sitten kyllä löytyy ongelmitta katselupaikkoja. Siispä nykyisin onkin paras paikka lähteä katsomaan ulos kiitoratojen päätyihin koneita. Itse suosin enemmän laskeutuvia koneita kuin nousevia, tosin nouseviakin on kiva joskus käydä katsomassa, kun Kaukoidän laajarunkokoneet lähtevät iltapäiväaallossa kohti itää. Parhaat katselupaikat Helsingissä ovat ns. Lemminkäisen kallio Korson päädyssä (22L kiitorata) sekä vastapäätä Martinlaakson puolella oleva iso niitty uuden kiitoradan päädyssä (04L). Hyvä muistisääntö on, että koneet laskeutuvat vastatuuleen (niin tietää, minne päin kenttää pitää mennä katsomaan koneita). Hyvä apuväline on myös netistä löytyvät tutkasivustot, joilta voi tarkkailla liikennettä Suomen yllä. Näissä tutkissa näkyy reilut puolet kaikista matkustajakoneista (osassa koneita kun ei ole lähettimiä, jotka näkyisivät ns yleisessä julkisessa tutkassa). Helsinki-Vantaalle on uuden kiitoradan kylkeen (04L/22R) tehty myös DHL:n rahtitermaalin läheisyyteen lentokonebongareille myös uusi katsomopaikka (jota valitettavasti itse en ole vielä päässyt testaamaan). Joten myös lentokentistä huolehtiva Finavia pitää huolta harrastuksesta kiinnostuneista.

Petri ja pikku-Mihka spottaamassa 04L:n päädyssä Helsinki-Vantaalla

Milloin sitten mennä katselemaan koneita ? Kesällä olosuhteet ovat luonnollisesti parhaat, mutta juhannuksen ja elokuun puolivälin aikana lentoliikenne ei ole ihan yhtä tiheää kuin muina aikoina lomien vuoksi, joten vilkkainta ja parhainta aikaa ovatkin melkein kevät ja syksy, jolloin vielä valoa riittää. Ajallisesti vilkkainta laskeutuvien puolella on Helsinki-Vantaalla puoli kahden ja neljän välissä (tällöin saapuu mm. kauko-Idästä lähes 10 konetta parhaimmillaan noin tunnin sisään, jos vain ovat ajoissa). Viikonpäivistä lauantai on hiljaisin. Ja jos nousevia haluaa katsella, niin vilkkainta on aamuruuhka (07-09) ja iltapäiväruuhka (16-18) välinen aika. Mutta toisaalta taas jotain harvinaisempia koneita voi tulla muuna aikana kuin ruuhkaisimpaan kellonlyömään. Hyviä kohteita ovat lisäksi Suomessa pidettävät erikoistapahtumat (esim. aikoinaan ETY-kokous vuonna 92, Suomen EU-puheenjohtajuus kokoukset jne), jolloin normaalista poikkeavaa kalustoa on enemmän liikenteessä. Suurimpien poliittisten kokousten aikaan tosin poliisi / puolustusvoimat voi estää pääsyn kaikkein parhaimmille katselupaikoille. Mutta onneksi nämäkin ovat melko neuvottelukykyisiä (ETY-kokouksen aikana esim. poliisit olivat ensin hyvin jyrkkiä, mutta iltapäivän pitkittyessä antoivat lopulta laskeutumislistan nähtäväksi…). Ja voipa Helsinki-Vantaan lentokentällä nähdä joskus ilmavoimien Hornet-kalustoakin laskeutumassa ja nousemassa. Normisti kun heidän kotikenttinään ovat Tampere-Pirkkala, Rissalan kenttä Kuopiossa sekä Rovaniemi.

 

Entä sitten spottaus ulkomailla ? Lähin hyvä kenttä löytyy länsinaapurista, Tukholman Arlandan kenttä on monipuolinen kaluston puolesta ja liikennettä vielä hieman enemmän kuin Helsingissä. Kiitoratojen päätyyn pääsee melko hyvin lähes joka puolelta, onpa kentän viereen rullauskiitoradan viereen rakennettu bongaajille oma piknik-paikkansa, mistä löytyy ruokailupöydät sekä infotaulut, minkä avulla voi tunnistaa eri konetyyppejä sekä eri yhtiöiden koneita peräsinmaalausten perusteella (eli ruotsalaiset ovat toistaiseksi aika kirkkaasti edellä meitä tässä asiassa). Muita hyviä kenttiä Euroopassa ovat mm. Amsterdamin Schiphol, Frankfurt, Zurich sekä Lontoon Heathrow, jossa ainakin näkee eniten ns. raskasta kalustoa ympäri maailman. Kreikassa ja Turkissa taasen kannattaa olla hyvin varuillaan spottaamisen vuoksi, koska hyvin monet kentistä ovat myös sotilaskenttiä ja valokuvaus on usein kielletty. Onpa jopa brittiläisiä bongaajia joutunut vankilaan harrastuksensa vuoksi. Vaikuttavimmat kuvat saa Euroopassa Innsbruckin kentältä (missä vuoden takana on korkea jyrkkä vuori) sekä Karibialla sijaitseva St. Maartenin saari, missä kentän kiitoradan takana on heti uimaranta ja koneet laskeutuvat joskus erittäin matalalta beachin yli.

Maho Beach, spottaajien paratiisi St. Maartenin saarella

Mikä sitten on oma tähtihetki spottaamisen parissa ? TOP 3 (keskinäistä järjestystä on vaikea sanoa) listalle pääsevät ehdottomasti viime syksyinen Lufthansan superjumbon A380 koneen Helsingin vierailu, ETY-kokous vuonna -92 Helsingissä (jolloin kentällä nähtiin mm. Air Force One, USA:n presidentin kone) sekä Arlandassa 1990-luvun alussa sattumalta bongattu MD-90, joka oli tehtaan väreissä ja ensi vierailulla Euroopassa myyntimatkalla. Concorde jäi näkemättä livenä (lentämässä), mikä hieman harmittaa, mutta kaikkea ei voi saada. Ja siitä olen iloinen, että oma jälkipolvi (Mihka kohta 4v) on hyvin kiinnostunut lentokoneista. Jos vaikka saataisiin hänestä ohjaaja Finnairin tai vaikkapa Blue 1 –koneen ohjaamoon.

 

Petri Pohjonen

About these ads
This entry was posted in Ei kategoriaa. Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin PLANESPOTTAAJAT – NUO KIITORATOJEN HARRASTAJAT

  1. Janne Sakari Laakso sanoo:

    MOI VAAN,ITSE OON 40V UOTIAS JA TYKKÄÄN KATSELLA LENTOKONEITA,TIETYSTI MATKUSTAA,MITÄ ISOMPI KONE SEN PAREMPI,PIDÄN JUMBOJETEISTÄ-747-400-JA SUPERJUMBO,JA FINNAIRILTA ISOT KONEET.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s